Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) a lansat, zilele acestea, primul Ghid privind Aplicarea Dreptului la Educație pentru Copiii cu Dizabilități din România.

Concluzia CEDCD este mai mult decât alarmantă: deși în ultimii ani legislația internă acordă în mod explicit dreptul copiilor cu dizabilități să învețe în școlile de masă, în realitate școlile din România încalcă masiv prevederile în vigoare, fie prin neacceptarea lor în școli, fie prin neacordarea sprijinului adaptat prevăzut de lege.

Peste 72.000 de copii cu dizabilități

Facem precizarea că în România trăiesc peste 72.000 de copii cu dizabilități. Odată ajunși la vârsta școlarizării, cei mai mulți dintre aceștia se lovesc de respingere, discriminare, abuzuri și, în cele din urmă, sunt nevoiți să iasă din sistemul național de educație pe o nedreaptă ușă din dos, sub diferite forme aparent legale (repetenție, exmatriculare, abandon), care, de fapt, maschează refuzul sistemului de educație de a-i școlariza. Conform experților CEDCD, aproximativ 18.000 de copii cu dizabilități cu vârstă școlară sunt în afara oricărei forme de învățământ, iar peste 31.000 se află izolați în școli speciale!

Întrebări care dor

Ghidul își propune să ofere răspunsuri unor întrebări sprinoase, printre care:

  • Cum sunt respinși copiii cu dizabilități la înscrierea în școli?
  • Care sunt tertipurile utilizate pentru a fi eliminați din școli după înscriere?
  • Ce tipuri de argumente aparent juridice sunt folosite pentru a justifica eliminarea lor din școli?
  • Care sunt raționamentele și argumentele juridice pentru a contracara aceste demersuri abuzive și discriminatorii?

Ce prevede legea

Ghidul enumeră și explică prevederile legale fundamentale în ceea ce privește accesul la educație al copiilor cu dizabilități, pentru a fi utilizate cu ușurință de părinți, practicieni în domeniul juridic, magistrați, avocați și specialiști. Potrivit CEDCD, cele mai importante aspecte necunoscute părinților – dar speculate din plin de sistemul intolerant de educație! – sunt:

  • Părintele/reprezentantul legal al copilului cu dizabilități poate solicita Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) sau Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) evaluarea minorului în vederea orientării sale școlare către învățământul special, de masă, la domiciliu etc.
  • Evaluarea copilului și certificatul de orientare școlară sunt obligatorii doar în situația optării pentru învățământului special și special integrat (școli speciale și/sau clase/grupe speciale în școlile de masă), conform Art. 2, alin. (2) din O 1985/2016.
  • În cadrul evaluării CMBRAE/CJRAE în vederea orientării școlare a copilului cu dizabilități, voința părintelui/reprezentantului legal și a copilului sunt suverane, potrivit criteriilor de orientare școlară și profesională a copiilor cu CES din O 1985/2016, Anexa 14, lit. b).
  • Certificatul CES eliberat de către CMBRA/CJRAE are și rolul (pe lângă stabilirea formei de învățământ) de a institui o serie de măsuri de adaptare și suport, care adresează strict anumite nevoi ale unor anumite categorii de dizabilități.